Hawker Typhoon

tech. údaje: Hawker Typhoon Mk.IB
původ: Velká Británie
typ: stíhací letoun / stíhací bombardér
OSTATNÍ TTD
VÝVOJ:
V lednu roku 1938 byl konstruktér letounu Hurricane, Sydney Camm, pověřen britským Ministerstvem Letectví na vypracování návrhu nového stíhacího letounu, který by měl v budoucnu nahradit právě letouny Hurricane. Nový stroj měl přitom využít motoru Sabre firmy Napier nebo motoru Vulture od firmy Rolls-Royce. Camm proto využil svého projektu, na kterém pracoval už od března roku 1937. Na základě Cammovo návrhu pověřilo pak na jaře roku 1938 Ministerstvo Letectví firmu Hawker, vypracováním dvou prototypů s označením "Type N" a "Type R". Písmena "N" a "R" přitom značí použití druhu motoru, což byl také jediný rozdíl mezi oběma prototypy. "Type N" tedy použival motor Sabre firmy Napier a "Type R" motor Vulture firmy "Rolls-Royce". Později pak "Type N" dostal označení Typhoon a "Type R" označení Tornado.
Jako první vzlétl právě "Type R" (motor Rolls-Royce) a to 6.října 1939. Druhý prototyp "Type N" (motor Napier) vzlétl až 24. února 1940. Následovaly srovnávací zkoušky obou letounů, po kterých vývoj pokračoval, avšak velmi pomalým tempem, protože se vývojové týmy stále potýkaly s mnoha technickými problémy. Firma Rolls-Royce nakonec musela, právě kvůli technickým potížím svého motoru Vulture, se svým letounem Tornado odstoupit. Přestože se vývoj Typhoonu stále potýkal s mnoha problémy, nepříznivá situace v Evropě urychlila zařazení tohoto letounu do výroby. Stalo se tak začátkem roku 1941 a v květnu téhož roku pak byly první kusy první série označené jako Typhoon Mk.IA předány RAF.

TECHNICKÉ PARAMETRY Typhoon Mk.IB:
Verzi Mk.IB pohání čtyřiadvacetiválcový motor Napier Sabre IIA o výkonu 2180 k s trojlistými vrtulemi. To dovoluje letadlu dosáhnout maximální rychlosti až 650 km/h. Dolet činí přes 1500 km.
První kusy Mk.IB a zároveň všechny kusy verze Mk.IA byly opatřeny kabinou s "automobilovými" dvířky a plechem pokrytou zadní částí. Pro zlepšení výhledu pak tento plech později nahradilo průhledné plexisklo. V roce 1943 se však začaly na stroje montovat jednodílné aerodynamické překryty.
Výzbroj u Mk.IB zahrnuje na křídlech umístěnou čtveřici 20mm kanónů Hispano. Od roku 1943 se pak na Typhoony montovaly podkřídelní závěsy pro dvě pumy o hmotnosti až 454 kg nebo pro přídavné nádrže či osm neřízených raket typu RP-3.

HISTORIE:
Urychlený vývoj letounu Typhoon však měl neblahé následky v podobě malé spolehlivosti. Motory Sabre se ukázaly jako technicky příliš složité a byly také hlavní příčinou vysokého počtu nehod, které letoun zpočátku provázely. Také konstrukce draku se projevila jako slabá a měla tendenci se kroutit a trhat. Dokonce hrozilo i zastavení výroby, ale tyto nedostatky se podařilo postupem času odstraňovat.
Výraznější bojové úspěchy tak přišly až poté, co k jednotkám začaly docházet upravené a zdokonalené verze letounu Typhoon s označením Mk.IB. V boji byly Typhoony často nasazovány při útocích na silniční a železniční dopravu či na ničení bombardovacích letek Luftwaffe. V roce 1943 byly letouny vybaveny podkřídelními závěsy pro dvě pumy nebo osm neřízených raket a tak se z čistě stíhacího Typhoonu rázem stal stíhací bombardovací letoun. Do pozdějších výrobních sérií se pak montovaly výkonější motory. Výroba Typhoonu všech variant skončila koncem roku 1945 s celkem 3317 vyrobenými kusy.

VARIANTY Hawker Typhoon:

Typhoon FR Mk.IA - První sériová verze letounu Typhoon. Byla vybavena dvanácti 7,7mm kulomety Browning a motorem Napier Sabre I o výkonu 2100 k. Všechna letadla tohoto typu byla také vybavena starou kabinou s "automobilovými" dvířky.
Typhoon FR Mk.IB - Fotoprůzkumná varianta. Kanony byly demnotovány a místo nich byly nainstalovány kamery. Celkem bylo vyrobeno 60 kusů.
Typhoon NF Mk.IB - Varianta nočního stíhače. Vznikl jediný prototyp, který byl vybaven radiolokátorem "AI Mk.IV".


zdroj: www.rcaf.com, www.wikipedia.org, ATM
Typhoon Mk.IATyphoon Mk.IBTyphoon Mk.IB