15cm Panzerwerfer 42

tech. údaje: 15cm Panzerwerfer 42 (Sd.Kfz.4/1)
původ: Německo
typ: samohybný raketomet
OSTATNÍ TTD
VÝVOJ:
Počátky tohoto samohybného raketometu se datují do ledna roku 1942, kdy si ho vyžádal Adolf Hitler. Nové vozidlo dostalo označení 15cm Panzerwerfer 42 (Sd.Kfz.4/1), ale některé německé zdroje často zmiňují název Panzerwerfer s příponou "43", vztahující se k prvnímu roku produkce vozidla. Jako podvozek byl využit polopásový nákladní automobil Opel Maultier. Při přestavbě Opelu zmizela původní kapotáž motorové jednotky, kabina posádky i korba a nahradila ji plně panceřovaná nástavba. Podvozek se od Maultieru nezměnil. V dubnu 1943 se pak již rozběhla sériová produkce.

TECHNICKÉ PARAMETRY:
Na podvozku se nachazí již zmíněná svařovaná plně panceřovaná nástavba, která má na čelní straně tlouštku 10mm a 8mm na bocíh a zádi. Výhled z vozidla posádce zajišťovala čtyři malá okna, které ještě v případě potřeby zakrývaly ocelové kryty se stěrbinovými otvory. Za kabinou se pak nacházel uzavřený nákladový prostor na jehož střeše byla umístěna hlavní výzbroj.
Vozidlo mělo třílčennou posádku. Velitele, který je zároveň řidič, radiového operátora a střelce, který rakety odpaloval elektricky přímo z kabiny.
Hlavní výzbroj představoval plně otočný lafetovaný raketomet 15cm Nebelwerfer 42. Jednalo se o soustavu deseti hlavní, každá o ráži 150mm, poskládaných do dvou řad po pěti nad sebou. Celkem vozidlo převáželo 20 až 40 raket, každou o hmotnosti 34,7 kg, schopných zasáhnout cíl ve vzdálenosti až 6700 metrů. První salva 10 raket se převážela nabitá přímo v raketometu, zbytek v krytém nákladovém prostoru. Na zadní hraně kabiny se pak často nacházel jeden kulomet MG 34 ráže 7,92mm. Ten sloužil především jako protiletadlová obrana.
Vozidlo bylo poháněno šestiválcovýmm motorem Opel o výkonu 68 koňských sil. Ten umožňoval stroji dosáhnout maximální rychlosti 38 km/h.


HISTORIE:
Prvních bojových akcí se Panzerwerfer 42 zúčastnil na podzim roku 1943 na Východní frontě. První bojové nasazení na Západní frontě proběhlo v létě 1944 ve Francii. Panzerwerfer 42 byl také ve velkém počtu použit při závěrečných bojích v okolí Berlína na jaře roku 1945. Během dvouleté produkce prošla konstrukce vozidla několika malými změnami ve tvaru nástavby, v pancéřování a zavěšení kol.
Od dubna roku 1943 do března 1945 kdy probíhala produkce, bylo vyrobeno celkem 300 kusů.

VARIANTY Panzerwerfer 42:

Sd.Kfz.4/2 / 8cm Raketen Vielfachwerfer - Pokusná varianta s modifikovaným sovětským raketometem BM-8-48. Sloužila jen u jednotek Waffen SS. Poprvé byly nasazeny v létě roku 1944 v Estonsku. Pravděpodobně bylo vyrobeno jen 13 kusů.
Sd.Kfz.4 / Munitionkraftswagen - Varianta muničního vozidla. Nebyl zde namontován raketomet, takže jedinou výzbroj představoval kulomet.


zdroj: I.Pejčoch: Obrněná Technika 2, www.panzernet.net, www.missing-lynx.com
Baterie raketometů 15cm Panzerwerfer 4215cm Panzerwerfer 42Bokorys raketometu 15cm Panzerwerfer 42