LVT-3 "Bushmaster"

tech. údaje: LVT-3
původ: USA
typ: obojživelné vozidlo
OSTATNÍ TTD
VÝVOJ:
Během vývoje prvního LVT1 firmou FMC (Food Machinery Corporation), podrobila firma Borg-Warner právě vyvíjený typ svému zkoumání. Na základě této studie se firma Borg-Wagner rozhodla vytvořit zcela nový design řešící nedostatky, které stroj LVT1 sužovaly. S vývojem svého nového typu začala firma Borg-Wagner v únoru roku 1942 a první model představila už v srpnu téhož roku. Největší inovace oproti LVT1 byla bezesporu instalace věže z lehkého tanku M3 Stuart. Přestože se první model vyznačoval lepšími výkony, větší sílou a menší hmotností než LVT1, jeho nový design nebyl natolik inovativní v porovnání s tehdy novým LVT2. Nutno také říct, že nápad umístění věže z lehkého tanku M3 byl využit firmou FMC pro svůj "amtank" LVT(A)1. Po odmítnutí prvního modelu se tedy firma Borg-Wagner rozhodla rozpracovat druhý model, velmi podobný stroji LVT1. Druhý model už prokázal své kvality a tak už nic nebránilo tomu, aby byl první LVT3 v roce 1943 zařazen do služby.

TECHNICKÉ PARAMETRY:
Ačkoli LVT3 zahrnoval vlastnosti strojů LVT2 a LVT4, jeho konstrukce se podobala spíše stroji LVT1. V přední části části byla kabina. Díky jejímu umístění se dá LVT3 lehce rozpoznat od strojů LVT2 či LVT4, které měli kabinu posunutou více dozadu a v přední partii je zdobil jakýsi špičatý "čumák". Motorová část se ze zadní částu trupu přesunula do bočních stěn (kesonů). Díky uvolněnému místu se tak značně zvýšila přepravní kapacita. Konstruktéři také v zadní části nainstalovali výklopnou rampu, která značně usnadnila nakládání pasažérů a materiálu.
LVT3 byl poháněn dvojicí motorů Cadillac o celkovém maximálním výkonu 296k. Na zemi stroj LVT3 dosahoval rychlosti 27 km/h a ve vodě 10 km/h. Dojezd byl na souši 240 km a ve vodě 120 km.
Výzbroj se nejčastěji skládala z jednoho .50cal (12,7mm) kulometu M2HB umístěného v přední části přepravního prostoru a ze dvou .30cal (7,62mm) kulometů M1919A4. Ty byly nejčastěji umístěny po stranách. Počet a druh výzbroje se ale často měnil podle přání posádky, což bylo obvyklé u všech strojů typu LVT. LVT3 nebyl standartně vybaven panéřovaním, ale mohlo být dodatečně přidáno i když za cenu snížení přepravní kapacity.

HISTORIE:
Sice byly LVT3 k dispozici v dostatečném počtu už v roce 1944, ale první bojové nasazení LVT3 proběhlo až ke konci války na jaře roku 1945 na Okinawě. Po válce se LVT3 stal nejrozšířenějším "amtrackem" používaným v Americké námořní pěchotě (USMC). Od prvního kusu stroje stroje LVT3 vyrobeného v roce 1943, do roku 1945, kdy byla produkce ukončena, bylo vyrobeno celkem 2964 kusů stroje LVT3.

VARIANTY LVT3:

LVT3(C) - Začátkem roku 1949 bylo 1200 kusů strojů LVT3 přepracováno na verzi LVT3(C). Modifikace výzbroje zahrnovala vybavení dvěma .30cal kulomety. Jeden byl instalován do věže umístěné na stropní části kabiny a druhý pak do kulovité lafety v přední části kabiny. Přepravní prostor pak mohl být zakryt hliníkovým krytem. Vozidlo bylo také nově vybaveno unikovými poklopy a boky byly pak vybaveny pancéřováním. Asi nejvýznamějším nasazením LVT3(C) byla válka v Korei. Během roku 1956 pak USMC nahradila stroje LVT3(C) novým typem LVTP-5.


zdroj: http://afvdb.50megs.com, Steven J. Zaloga: Amtracks: US Amphibious Assault Vehicles
LVT3, Kruse Museum, USALVT3 bokorys LVT3